Blog
  • Main page
13
03
2019

O treningu personalnym

Obecnie trening personalny często polega na realizowaniu treningów o dużej amplitudzie zmian, która wynika NIE z procesu treningowego, a z chęci pokazania klientowi stałej opieki trenera prowadzącego (im trener więcej zmienia, tym jest aktywniejszy, czyli lepiej się nami zajmuje). Jednakże z punktu widzenia procesu treningowego postępowanie takie nie zawsze jest prawidłowe, a sam trening personalny powinien podlega takim samym prawom periodyzacji i planowania jak każdy inny trening.

Z punktu widzenia bodźca treningowego organizm każdej osoby potrzebuje czasu na zareagowanie (do 4 tygodni), na progresję (8-12tygodni) oraz wygaszenie reakcji (ostatnie tygodnie cyklu), po takim okresie należy wprowadzić zmianę bodźca, na który organizm zareaguje podobnie – z fazowym przebiegiem. Zbyt szybka ingerencja, czyli zbyt duża amplituda zmian zakłóca ten procespowodując, że nie osiągamy optymalnych efektów. Należy też dodać, że złożoność naszego organizmu wyraża się też w procesie nerównoczasowości, czyli czas rozwoju danych cech motorycznych jest różny, co tym bardziej podkreśla potrzebę prawidłowej stabilizacji pracy, czyli właściwej zmienności w czasie (fazowości pracy).

Z tego powodu najwłaściwszym z punktu widzenia skuteczności i bezpieczeństwa treningu jest połączenie profesjonalnego programu treningowego (który tworzy tzw. zwartą koncepcję prac w sezonie, czyli optymalnie zaplanowany proces treningowy) z treningiem personalnym, który z kolei zapewni fachową realizację zaplanowanych jednostek treningowych.

Co zawiera skuteczny proces treningowy

Każdy dobry – skuteczny proces treningowy ukierunkowany na dowolne cele np.: odchudzanie, przygotowanie fizyczne pod konkretną dyscyplinę, czy poprawę zdrowia składa się z dwóch najważniejszych elementów prawidłowego procesu treningowego:

  • Planowanie procesu treningowego (program treningowy) – to etap zawierający diagnozę oraz zaplanowanie działania, czyli stworzenie zwartego i komplementarnego programu treningowego. Diagnoza w obrębie tego etapu, to złożona procedura uwzględniająca wywiad, testy, badania laboratoryjne itd, która umożliwia stworzenie optymalnego programu treningowego. Program składa się z
    • indywidualnie zaplanowanych treningów na różne dyscypliny (np.: siłownia, trening biegowy, pływanie) lub na pojedynczą (np. trening siłowy),
    • indywidualnie dopasowanej diety i suplementacji oraz zaplanowanych zabiegów odnowy biologicznej.
    • Ponadto program zawiera materiały umożliwiające rejestrowanie przebiegu (dokumentację), co również jest istotne w celu oceny faktycznej skuteczności rozwiązań treningowych.
  • Realizacja przyjętego programu – to istotny etap procesu treningowego, w którym pod okiem trenera personalnego prawidłowo realizowany jest przyjęty program treningowy. Prawidłowa realizacja programu treningowego zapewnia wysoką efektowność, gdyż nawet najlepszy program, który nie jest realizowany nie przynosi efektów – tu właśnie pomoc trenera personalnego staje ważna, szczególnie dla osób, które samodzielnie mogą mieć problem z realizacją (np.: kwestia motywacji).

Dlatego każdy prawidłowy proces treningowy, w tym realizowany z trenerem osobistym powinien również zawierać etap planowania, czyli utworzenia Indywidualnego Programu Treningowego, którego realizacja może być indywidualna lub z trenerem osobistym. W takim ujęciu zawsze nieodzowną częścią personal treningu jest prawidłowe planowanie działania.

author: Jacek Świat

Comment
0

Leave a reply